Pas Tetap Bincang Isu Hudud

KUALA TERENGGANU – Pas akan tetap membincangkan atau menyebut mengenai pelaksanaan syariat Islam seperti hudud di negara ini sekalipun menerima kritikan pelbagai pihak termasuk pemimpin Pakatan Rakyat (PR).

Ketua Penerangan Pas Terengganu, Nik Muhammad Zawawi Nik Salleh menegaskan, perkara tersebut sudah menjadi dasar parti itu dan meminta semua pihak faham terhadap perjuangan Pas.

“Isu yang menjadi syariat Islam sudah menjadi dasar Pas dan kita akan sentiasa sebut. Jadi, kita minta semua pihak faham kerana perkara ini tidak akan jadi masalah kalau semua saling faham memahami.:

“Hudud hanya membabitkan orang Islam dan tidak melibatkan orang bukan Islam, jadi mana-mana pihak seperti Lim Kit Siang tidak perlu melatah berhubung isu ini,” katanya kepada Sinar Harian ketika dihubungi, semalam.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai Penasihat DAP, Lim Kit Siang yang sebelum ini terus mengulangi pendirian parti itu menolak idea mahu melaksanakan undang-undang hudud dan negara Islam atas alasan ia tidak pernah disentuh dalam Dasar Bersama PR.

Kenyataan dalam sebuah laman portal politik turut menyebut bahawa Kit Siang mempertahankan pendirian konsisten parti itu yang sentiasa menekankan bahawa Malaysia sebuah negara sekular, selain mempertahankan pendirian Pengerusi DAP Kebangsaan, Karpal Singh.

Nik Zawawi berkata, kedua-dua pemimpin itu perlu memahami perkara tersebut sambil memberitahu undang-undang Islam lebih baik daripada sistem sedia ada.

“Perkara yang tidak disebut (dalam Dasar Bersama PR) bukan bermakna tiada, tetapi ia belum dibincangkan,” katanya.

Beliau yakin, perkara itu tidak akan mewujudkan bibit perpecahan dalam kalangan PR sebagaimana berlaku terhadap Barisan Alternatif dahulu apabila Pas dan DAP berpecah selepas isu hudud dan pelaksanaan negara Islam diberi pendedahan secara meluas.:

Pada masa sama, beliau yang juga Ketua Penerangan Dewan Ulama Pas Pusat meminta Kit Siang atau sesiapa sahaja bertemu Mursyidul Am, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat bagi mendapat penjelasan tepat berhubung isu itu.

“Isu ini daripada Mursyidul Am dan kita minta mereka bersemuka dengan Nik Aziz supaya faham apa yang dimaksudkan beliau sebelum ini,” katanya