Mengapa Utamakan 'Kulit' Bukan 'Isi'?

SAMBUTAN Maulidur Rasul bagi meraikan kelahiran Nabi Muhammad SAW pada setiap 12hb Rabi'ulawal & pada tahun ini hari bersejarah itu (akan) disambut pada 26hb Februari (nanti). Perarakan sempena kelahiran Baginda Rasulullah SAW (akan) dilangsungkan bahkan sudah menjadi amalan raasmi Kerajaan Persekutuan & sesetengah kerajaan negeri. Persoalannya, apakah dengan mengadakan perarakan semata-mata ianya sudah memadai bagi umat Islam menghayati syariat Nabi junjungan kita. Bagi Ketua Penerangan Dewan Ulama PAS Pusat Ustaz Nik Muhammad Zawawi Salleh, tanpa penghayatan syariat umpama melihat 'kulit' Nabi sahaja. Ikuti interbiu Wartawan SALMIYAH HARUN bersama beliau.

HARAKAH: Macam mana konteks sebenar umat Islam mengimarahkan sambutan Maulidur Rasul?
USTAZ NIK ZAWAWI SALLEH: Sambutan Maulidur Rasul ini, yang pentingnya adalah penhayatan. Apa sahaja program yang kita buat tetapi biar kita faham. Perkara paling mustahak apabila kita sambut Maulidur Rasul ini kerana nak hayati syariat yang dibawa oleh Rasulullah SAW. Kalau sekadar nak tahu bila baginda lahir, itu tidak ada gunanya.

Umat Islam sewajarnya menyambut kelahiran baginda...adakah hanya melalui perarakan semata-mata?

Perarakan bukan tidak boleh buat. Ia memang boleh. Tetapi maknanya sembutan itu jangan berakhir dengan perarakan. Kerajaan kena anjurkan apa-apa program yang memberi kefahaman kepada masyarakat macam seminar, ceramah & sebagainya.
Supaya masyarakat memahami Maulidur Rasul adalah syariat yang dibawa oleh Rasulullah SAW. Sejauh mana kita mesti contohi & sebagai penilaian kita kena tahu setakat ini banyak mana kita amal syariat Rasulullah SAW.
Misalnya dalam konteks negara, masyarakat & individu. Kalau amalan kita itu banyak lagi tidak sempurna, oleh itu selepas daripada kita tahu akan tujuan sambutan Maulidur Rasul, kita mesti melaksanakan syariat itu.

Boleh Ustaz ceritakan bagaiman, para sahabat & pengikut Rasulullah SAW pada zaman baginda menyambut hari kelahiran pemimpin mereka?
Zaman Rasulullah SAW sambutan Maulidur Rasul tidak ada. Ini kerana pada zaman itu penghayatan Islam & pengamalan Islam berlaku secara sempurna. Setelah berlalunya 1 tempoh yang agak lama & Islam ini berkembang ke negara-negara bukan Arab, maka banyak masalah-masalah yang terjadi.
Kemudian pada zaman Kerajaan Fatimiyyah, maka berlakulah cadangan daripada para alim ulama zaman itu supaya kita menyambut hari-hari kebesaran Islam seperti Maulidur Rasul, Israk dan Mikraj, dengan tujuan supaya kita menghayati syariat yang dibawa oleh Rasulullah SAW.
Ini kerana pada zaman itu sudah ada manusia yang cuba meninggalkan syariat yang dibawa oleh Rasulullah SAW. Jadi bermula pada sinilah sambuan-sambutan hari kebesaran Islam ini diperkenalkan & cara sambutan itu berbagai-bagai.
Dengan car ceramah, bacaan al-Quran& hadis sebab mereka faham, macam kita di sini tidak faham, kena ceramah, forum, seminar & sebagainya.

Apa yang Ustaz rasa penting?
Yang penting & pokok pangkalnya mesti ke arah penghayatan kepada syariat
yang dibawa oleh Rasulullah SAW. Kalau sekadar perarakan semata-mata sebagaimana yang dibuat oleh kerajaan, kemudian selepas itu tidak ada penghayatan & mereka meninggalkan syariat dari sudut perundangan, mahkamah, pendidikan, akhlak, budaya dilihat terlalu jauh dengan apa yang dibawa oleh Rasulullah SAW.
Sambutan yang seumpama ini tidak memberi faedah kepada umat Islam bahkan ia akan lebih membawa fitnah yang banyak. Misalnya masyarakat non-muslim yang kita tahu yang mereka tidak faham agama Islam yang syumul itu, akan pandang serong.
Jadi apabila non-muslim lihat kononnya kita ini kuat dari segi menyambut Maulidur Rasul sekaligus akan menganggap Islam itu sempurna. Sedangkan mereka juga sedar rasuah pun banyak berlaku, penyalahgunaan kuasa, sistem kehakiman pun cacat, dasar pendidkan pun cacat & bermacam-macam lagi.

Akan mengelirukan bukan Islam tentang Islam?
Dalam masa yang sama non-muslim ini akan anggap suasana itulah Islam sebenarnya seolah-olah dari segi sambutannya itu hebatlah. Macam tilawah al-Quran, Maulidur Rasul, tetapi dalam waktu yang sama kita berlaku kecacatan yang banyak.
Orang bukan Islam tidak faham yang cacat itu bukannya Islam. Mereka akan memandang secara keseluruhan. Inilah yang dimaksudkan mengundang fitnah. Jadi yang paling mustahak adalah penghayatan & pengamalan kita terhadap syariat Rasulullah SAW.

Apa yang berlaku sekarang, kerajaan seolah-olah melihat apabila mengadakan perarakan ianya sudah jadi satu penghayatan kepada MAulidur Rasul. Bagaimana pula situasi ini Ustaz
?
Perarakan itu boleh. Tetapi ia hanya bersifat 'kulit' semata-mata, malangnya 'isi'nya tidak ada. Kalau kita hanya menghiaskan kulit tetapi isinya tidak ada, tiada apa-apa makna.
Macam buah durian, buahnya besar, kulitnya elok tetapi bila kita buka kulitnya, di dalam penuh dengan ulat. Sebab itu kita kena fokus kepada isi yang ada dalam sambutan Maulidur Rasul.

Kerajaan PAS Kelantan pun tidak pernah mengadakan perarakan Maulidur Rasul...
Ya tidak ada. Tidak ada dalil dalam mana-mana hadis. Cuma cara ini adalah sambutan yang berbentuk budaya di kalangan masyarakat Melayu. Bila tibanya Maulidur Rasul, kita pun berarak sambil berselawat. Ini budaya kita yang tidakbercanggah dengan agama. Boleh buat bukannya tidak boleh buat.

Malangnya, apabila ada ura-ura mengatakan perarakan Maulidur Rasul di Pulau Pinang dibatalkan sekalu gus, mengandaikan kerajaan itu tidak peka dengan umat Islam. Apa pandangan Ustaz?
Penghayatan Maulidur Rasul bukan sekadar melakukan perarakan. Perarakan ini sebagai 'kulit' & kerajaan Pulau Pinang membenarkan ceramah-ceramah terbuka & umum di masjid, di padang atau di mana-mana sahaja. Saya kira ini lebih bermakna sebenarnya.
Perarakan ini mungkin didalangi UMNO, kalau kita lihat perarakan yang dibuat di Kuala Lumpur ianya untuk sambutan Maulidur Rasul. Tetapi banyak perkara yang bercanggah dengan Maulidur Rasul.
Misalnya perempuan yang tidak menutup aurat, tidak ada batas-batas pergaulan & hatta sambutan-sambutan yang dibuat, tidak ada pemantauan oleh ahli jawatankuasa sama ada sembahyang atau tidak, dalam masa yang sama membuat persiapan Maulidur Rasul yang mana ianya sunnah tetapi malangnya mereka tinggalkan perkara yang wajib. Macam bersembahyang, pergaulan bebas & banyak lagi.

Ini yang Ustaz maksudkan 'kulit' tadi?
Sebab itu saya menegaskan bahawa cara mengadakan perarakan Maulidur Rasul ini adalah 'kulit' semata-mata. Berarak panjang mana tetapi penghayatan tidak ada.
Program dalam bentuk ceramah, forum, inilah yang paling berkesan kepada masyarakat. Yang paling mustahak lagi ialah perlaksaan Islam, maknanya kalau Kerajaan Persekutuan hendak sambut Maulidur Rasul biarlah dia mengisyiharkan misalnya Undang-Undang Islam adalah undang-undang yang terbesar. Itu lebih bermakna.

Sumber : Harakah